Media Coverage Of UOBAM Vietnam
Frontiermarkt Vietnam (Bull versus Bear - Netherland, 03 June 2014)

Vietnam is een van deze 26 landen en komt steeds meer in het vizier van asset managers. Over de voor- en nadelen van beleggen in Vietnam sprak Alpha Research met Thu Nguyen, CIO van Vietnam Asset Management Ltd. (VAM) gevestigd in Ho Chi Minh City.

De opkomende markten deden het in 2013 over het algemeen niet goed, de zogenaamde frontier markets presteerden in hetzelfde jaar veel beter. Frontier markten zijn 'investable' maar hebben een lagere marktkapitalisatie en liquiditeit dan de meer ontwikkelde opkomende markten.

Frontier Markets zijn doorgaans interessant voor investeerders die op zoek zijn naar een hoog, lange termijn rendement en lage correlaties met andere markten. MSCI classificeert 34 landen als frontier markets en heeft 26 landen opgenomen in de MSCI Frontier Market Index. Vietnam is een van deze 26 landen en komt steeds meer in het vizier van asset managers. Over de voor- en nadelen van beleggen in Vietnam sprak Alpha Research metThu Nguyen, CIO van Vietnam Asset Management Ltd. (VAM) gevestigd in Ho Chi Minh City.

Thu Nguyen, CIO van Vietnam Asset Management

(Nguyen Hoai Thu, CIO of Vietnam Asset Management)

Kansrijk na moeilijke jaren

Thu Nguyen, sinds de oprichting in 2007 werkzaam bij VAM na een vierjarige internationale carriere als portfoliomanager in Singapore, steekt enthousiast van wal: "Vietnam is een land met een enorme potentie. Een jonge bevolking van 90 miljoen inwoners, een goede arbeidsethiek, rijk aan grondstoffen en met beduidend lagere arbeidskosten dan China. De inflatie, nu rond de 6%,  wordt door de overheid goed in de hand gehouden en de Vietnamese Dong is een van de meest stabiele munten in Azië". Vietnam heeft wel een moeilijke tijd achter de rug, zo voegt Nguyen toe. "Een ongebreidelde kredietgroei vanaf 2007 resulteerde in een vastgoedbubbel en te hoge slechte leningen bij banken. We hebben tussen 2010-2012 een recessie gekend met hoge volatiliteit in de  aandelenmarkt, een hoge inflatie en hoge rentes, waardoor veel bedrijven failliet gingen. De macro-indicatoren van Vietnam zijn de laatste twee echter sterk verbeterd, mede door een consequent beleid van de overheid".

Marktkapitalisatie

Vietnam kent twee beurzen. De beurs in Ho Chi Minh City met uitsluitend aandelennoteringen, werd opgericht in 2000 en is bepalend voor de Vietnam Stock Index. De beurs in Hanoi dateert van 2005, waar aandelen maar ook obligaties worden verhandeld. Hoewel de Vietnamese beurs hard gegroeid is qua aantal beursnoteringen, blijft het een kleine beurs in termen vanmarktkapitalisatie. Het aantal bedrijven met een beursnotering is in het laatste jaar opgelopen tot maar liefst 700. "Dat klopt", zegt Thu Nguyen, "dat is de realiteit waarmee we te maken hebben en waar we ook goed op moeten inspelen. Van de 700 hebben maar 50 bedrijven een marktkapitalisatie van 100 miljoen US$ of meer. Wat de liquiditeit betreft blijkt, dat de 60 meest verhandelbare aandelen een gemiddeld handelsvolume per dag kennen van 100.000 US$ over de laatste zes maanden".

Bron: VNDirect - www.vietnamam.com

Bottom Up

Hoe gaat VAM met deze omstandigheden om? Thu Nguyen: "Wij wijken volledig af van de index. In ons Vietnam Emerging Market Fund hebben we gemiddeld zo'n 12 tot 15 fondsen. In ons UCITS-fonds dat wij in de loop van juni gaan lanceren zullen dat zo'n 20 tot 22 fondsen zijn. Bij de selectie gaan we 'value based' en 'bottom up'  te werk. Op basis van eigen research en bedrijfsbezoeken selecteren we bedrijven met een goed management, sterke balans en cash flow, passend in de economische cyclus en een (nog) lage P/E Ratio". De CIO van VAM geeft als voorbeeld de banksector die voor 21% de index bepaalt. "Wij hebben momenteel geen enkele bank in ons fonds. Dat is een sector die het nog steeds moeilijk heeft en wij zien op korte termijn geen verbeteringen". Een sector waar VAM wel in gelooft is de pharmacie. "Daarin zijn we zo'n 20% overwogen. Een bedrijf als Hau Giang Pharma produceert generieke medicijnen en heeft een uitstekend distributiesysteem. Met de welvaartsgroei zullen ook de bestedingen in de gezondheidszorg toenemen. Een andere sector waarin we overwogen zijn istransport".

Sector breakdown VN Index by Market Cap (March 2014)

IPO's

Veel bedrijven in Vietnam zijn nog overheidsbezit. Voor 2014 zijn een aantal IPO's aangekondigd, o.a. van de nationale luchtvaartmaatschappij. Doet VAM mee? "Eerlijk gezegd, zijn wij niet enthousiast", zegt Nguyen. "De overheid is op dit punt niet erg voortvarend, en als we naar de winstgevendheid kijken zien de waarderingen er niet goed uit. Maar we blijven de ontwikkelingen nauwgezet volgen".

Conclusie

Frontier markets hebben, naast de nodige risico's veelgroeipotentieel en zijn daarom interessant voor beleggers met een lange adem. Markten, zoals Vietnam zijn redelijk onafhankelijk zijn van globale financiële perikelen. Ze zijn alleen niet zo geschikt voor trackers vanwege het gebrek aan liquiditeit en handelsvolume. Een markt als Vietnam is nog niet efficiënt waardoor trackers veelal genoodzaakt zijn in large-caps te beleggen met hoge waarderingen. In een markt waar vooral meer kansen voor bottom-up stockpickers zijn, lijkt een lokaal actief beheerd beleggingsfonds een betere keuze te zijn.

The original link:  http://bull-v-bear.nl/frontiermarkt-vietnam